Kyas, Plakidis

koncert v rámci cyklu Filharmonie Brno Jeunesses Musicales, 27. a 28. ledna 2011 Lucie Kašpárková, soprán Lucie Hilscherová, mezzosoprán Pēteris Plakidis, klavír Ondřej Kyas, elektrická kytara/baskytara Lubor Pokluda, klarinet/basklarinet Martin Opršál, tympány Gabriela Tardonová, dirigentka   Ensemble Opera Diversa (EOD), brněnský soubor mladých profesionálních hudebníků a zpěváků, se pod taktovkou Gabriely Tardonové 27. a 28. ledna 2011 představí v Besedním domě. V rámci cyklu Filharmonie Brno s názvem Jeunesse musicale (mladí hudebníci) EOD představí nevšední repertoár: díla svého dvorního skladatele Ondřeje Kyase (nar. 1979) a jednoho z nejvýznamnějších lotyšských skladatelů současnosti Pēterise Plakidise (nar. 1947). „Městskou kantátu“ s názvem Metařka listí aneb Záhadné zmizení podzimu pro soprán, tři mužské hlasy a smyčce napsal Ondřej Kyas na libreto Pavla Drábka a Víta Spilky. Ačkoli dílo nepostrádá napětí, je kantáta spíše zhudebněným steskem, melancholickým ohlédnutím za přívětivým podzimem ve chvíli, když už z ulic mizí poslední listí a vítr začíná nepříjemně studit. V premiéře zazní Kyasova Komorní symfonie pro smyčce a komorní skupinu nástrojů, v níž sólisté střídají elektrickou kytaru s baskytarou, klarinet s basklarinetem, pouze klavíristka bude celou dobu sedět za klavírem (a neodskočí si například k cembalu). Druhou polovinu koncertu, věnovanou u nás neznámému skladateli Pēterisovi Plakidisovi, otevře také vokálně instrumentální skladba, v tomto případě podstatně dramatičtější tři Písně větru a krvi (1991, Dziesmas vējam un asinīm) pro mezzosoprán a smyčce. Podobně jako Ondřej Kyas, který se ve své Komorní symfonii ujme partu kytary, bude se i Pēteris Plakidis podílet na provedení své druhé skladby, Hudby pro klavír, smyčce a tympány (1969). Jde o jednu z jeho prvních, ale zároveň vůbec nejúspěšnějších skladeb, na jejímž provedení se autor v roli klavíristy často podílí.