Město jako hudba (Janáček, Kaprálová, Novák, Štědroň)

Premiéra 28. dubna 2014 v Redutě

Vůbec první orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa v Mozartově sále Reduty zahajuje Idyla Leoše Janáčka z roku 1878. Z koncertantních skladeb zazní pozoruhodná Partita pro klavír a smyčce Vítězslavy Kaprálové (1915–1940) a jí stylově blízký Koncert pro klavír a smyčcový orchestr od Jana Nováka (1921–1984). Obě díla vznikla pod vedením Bohuslava Martinů (Partita v Paříži v letech 1938–1939 a koncert v New Yorku v letech 1947–1948) a jeho vliv je v obou zřetelný včetně využití principu concerta grossa. Program doplňuje kratší hamletovská kompozice pro smyčce …or not to be, kterou v roce 2012 napsal Miloš Štědroň přímo pro Ensemble Opera Diversa.

S Ensemblem Opera Diversa v tomto programu vystupuje vynikající klavíristka Alice Rajnohová, která se dílu Vítězslavy Kaprálové dlouhodobě věnuje. Dirigentka Gabriela Tardonová.

 EOD_Mesto_jako_hudba_bannerOP

Recenze Anety Bendové na portálu Město hudby, Tatiany Škapcové na webu časopisu MUSICOLOGICA a Miloše Zapletala pro červnové číslo časopisu Harmonie.

Program

Leoš Janáček: Idyla pro smyčce

Andante – Allegro – Moderato – Allegro – Adagio – Scherzo – Moderato

Vítězslava Kaprálová: Partita pro klavír a smyčcový orchestr, op. 20

Allegro energico – Andantino – Presto

Miloš Štědroň: …or not to be /passacaglia, sequenza e valsetti

Jan Novák: Koncert pro klavír a smyčcový orchestr

Allegro sostenuto. Allegro con spirito – Andante pastorale – Allegro

Účinkující

Orchestr Ensemble Opera Diversa

Alice Rajnohová – klavír

dirigentka Gabriela Tardonová

O interpretech

Opera_Diversa_Mesto_jako_hudba-4632

Klavíristka Alice Rajnohová je absolventkou JAMU v Brně ze třídy profesora Zdeňka Hnáta. Studovala také u Bernarda Ringeissena na Conservatoire National de Région v Paříži, kde splnila závěrečné zkoušky s nejvyšším ohodnocením a získala tak Médaille d´or a Prix d´Excellence.

Během svých studií získala řadu ocenění na národních i mezinárodních soutěžích, např. 1. místo ve Smetanově soutěži v Hradci Králové, 1. místo na Prague Junior Note, 3. místo na Beethovenově soutěži v Hradci nad Moravicí, 2. místo na soutěži A. B. Michelangeliho v italském Desenzanu del Garda nebo Cenu M. Ravela v soutěži A. Casagrandeho v Terni rovněž v Itálii.

Zúčastnila se několika mistrovských kurzů, z nichž nejvýznamnější byly v japonském Hamamatsu v roce 2000, kam byla vybrána na základě nahrávky jako jedna z pětice mimojaponských účastníků. V roce 2008 přijala pozvání k vedení interpretačních kurzů v Jižní Koreji.

Její koncertní činnost zahrnuje koncerty sólové, komorní i s orchestrem. Dlouhodobě spolupracuje s Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně a s Českým rozhlasem, pro který natočila již celou řadu snímků, zejména s hudbou českých autorů 20. století.

Vyučuje klavírní hru na konzervatořích v Brně a v Olomouci. Pedagogicky působí také na JAMU v Brně, kde v roce 2013 dokončila doktorské studium. Tématem její disertační práce bylo klavírní dílo Vítězslavy Kaprálové. Skladatelčin jediný Klavírní koncert Alice Rajnohová natočila spolu s dalšími skladbami na CD, které vyšlo u firmy Radioservis v roce 2011 a ihned získalo mimořádně pochvalné recenze nejenom u nás, ale i ve světě.

Dirigentka Gabriela Tardonová (rozená Piszkaliková) pochází z Karviné. V pěti letech se stala členkou výběrového souboru Permoník. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V roce 2002 se zúčastnila soutěžních dirigentských kurzů v Ostravě pod vedením Zsolta Nagye a stala se jejich vítězkou. V roce 2003–4 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti mezinárodního festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby (Žirafí opera Markéty Dvořákové, MrTvá M. Dvořákové a Ivo Medka, opery Josefa Berga). Spolu s Tomášem Krejčím působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové.

Od roku 2006 pravidelně spolupracuje se souborem Ensemble Opera Diversa, s nímž vedle koncertních projektů uvedla v premiéře opery dua Pavel Drábek | Ondřej Kyas Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (2010) a Ponava: Zmizelé řeky (2013).

Opera_Diversa_Mesto_jako_hudba-4616