Ohlížení (Kyas, Finzi, Grieg, Štědroň, Hindemith)

18. března 2013, Dům umění města Brna Gerald Finzi: Prelude Edvard Hagerup Grieg: Holberg Suite Ondřej Kyas: Introitus (premiéra)

Ivan Hrušovský: Psalmus 120

Petr Eben: Abba Amen

Hans Leo Hassler: Ad Dominum cum tribularer

Roland de Lassus: In monte Oliveti

Lajos Bardos: Popule meus

Robert Parsons: Credo, quod Redemptor meus vivit

Vladimír Maňas: Confitemini Domino

Paul Hindemith: Trauermusik pro violu a smyčce (ve verzi pro violoncello a smyčce) Ondřej Kyas: Melodie pro smyčce Miloš Štedroň: …or not to be (premiéra) Ensemble Opera Diversa, koncertní mistr Jan Bělohlávek Ensemble Versus, sbormistr Vladimír Maňas Lukáš Svoboda, violoncello   V rámci koncertu zazněly dvě premiérové skladby na objednávku Ensemble Opera Diversa: Autorem díla s názvem Introitus je dvorní skladatel souboru Ondřej Kyas, od něj zazní také starší Melodie pro smyčce. Druhou premiérou je jednovětá skladba …or not to be (2012) Miloše Štědroně (Ensemble Opera Diversa uvedl v lednu 2013 premiérově také operu Palackého truchlivý konec téhož autora). Vedle těchto skladeb, vzniklých přímo pro Ensemble Opera Diversa, na koncertě zazní také díla Edvarda Griega, Geralda Finziho a Paula Hindemitha. Suita z časů Holbergových (1884) Edvarda Hagerupa Griega (1843–1907) patří nejen mezi nejznámější autorova díla, ale také mezi nejoblíbenější skladby pro smyčcový orchestr. Podobně melancholická Prelude (předehra pro smyčce) anglického skladatele Geralda Finziho (1901–1956) vznikla ve dvacátých letech 20. století původně jako vstupní část nedokončené komorní symfonie, později se uplatnila jako samostatný koncertní kus. Rozsahem skromná, ale velmi intenzivní Trauermusik (Smuteční hudba) Paula Hindemitha (1895–1963) vznikla bezprostředně po úmrtí anglického krále Jiřího V. v roce 1936. V rámci březnového koncertu se sólového partu v této skladbě ujme violoncellista Lukáš Svoboda. Pro Brno město hudby recenzoval Boris Klepal.