Adventní koncert: Kyas, Bryars, Rautavaara, Pärt

22. prosince 2019 v 18.00, Evangelický kostel v Boskovicích

Spojenými silami: Ensemble Opera Diversa a Ensemble Versus – pod taktovkou Gabriely Tardonové. Kantáta Magnificat a Introitus pro smyčce Ondřeje Kyase, skladby Gavina Bryarse, Einojuhani Rautavaary a adventní sborové kompozice 20. století.

Pro Jazzport koncert recenzoval Jan Hocek.

PROGRAM

Ondřej Kyas: Introitus pro smyčce 6‘

Henrik Odegaard: Rorate coeli 4‘

Benjamin Britten: A Hymn to the Virgin

Eniojuhani Rautavaara: Adagio celeste 9‘

Arvo Pärt: Bogorodice děvo 1‘

Maurice Duruflé: Tota pulchra es 2‘

Gavin Bryars: Jesus blood never failed me yet pro smyčce a předtočený záznam 12-23‘

Ondřej Kyas: Magnificat pro smyčce a sbor 20‘


hraje Ensemble Opera Diversa, koncertní mistr Jan Bělohlávek

zpívá Ensemble Versus, sbormistr Vladimír Maňas

diriguje Gabriela Tardonová

Koncert v rámci cyklu Advent v kostele pořádá farní sbor Českobratrské církve evangelické v Boskovicích.

Introitus by se dal charakterizovat jako další pokus o to, aby zvuk začal zářit svým vlastním světlem, podobně jako září postavy světců na středověkých obrazech, a aby se toto rozzáření trvalo a šířilo se dál. Objeví se i bolest – bolest z nemožnosti dosažení ideálu?

Magnificat, původní verzi Magnificat jsem napsal v roce 1998 pro chrámový sbor mladých u sv. Augustina. Když jsme s Ensemble Opera Diversa chtěli před nedávnem skladbu opět provést, zjistil jsem, že bude nutné ji přepracovat. Po důkladné revizi první části jsem se nakonec rozhodl napsat novou skladbu, přičemž jsem použil některé motivy ze starší verze. Jednovětá kompozice svým rozčleněním odpovídá struktuře zhudebněného textu; její průběh se vyznačuje spíše plynulými oblouky než prudkými přeryvy. Orchestrální mezihry předznamenávají či „dotahují“ gradačně stavěné sborové fráze, jejichž melodika (a nepravidelná rytmika) je volně inspirována gregoriánským chorálem. V několika momentech se tím skladba vědomě přibližuje tvorbě estonského skladatele Arvo Pärta (kterou jsem měl příležitost několikrát poznat nejen jako posluchač, ale i interpret). Hudební jazyk Magnificat je poměrně prostý, jeho základem je diatonika církevních stupnic, na několika místech z výrazových důvodů chromaticky rozšířená. 

Ondřej Kyas

foto Tomáš Znamenáček