7. 11. 2017, 20.00, Brno, kapitulní síň minoritského kláštera
polyfonní moteta Carla Gesualda, Hanse Leo Hasslera, Orlanda di Lasso, Josquina Desprez a Roberta Parsonse a české chorální zpěvy
Ensemble Versus, Pavel Novotný – trombón
Bolest a smutek patří mezi nejvydatnější prameny inspirace. V programu komorního sboru Versus zaznějí kajícné žalmy Carla Gesualda da Venosa a jeho středoevropského současníka Hanse Leo Hasslera, kteří bolest znázorňují disonancemi či chromatickými postupy. Netřeba však hlouběji rozumět hudební teorii, pašijové skladby geniálních renesančních skladatelů se dotýkají přímo srdcí svých posluchačů i zpěváků. Melodie zarmouceného srdce a bloudící duše se pohybuje v bolestivých půltónech tam a zpět (Hassler), Kristovy smrtelné úzkosti v motetech Orlanda di Lassa znázorňují Olivetskou horu, Ježíšovo volání k Otci, útěk jedenácti apoštolů před zatčením i vítězství v podobě Kristova „staniž se“, ačkoli smrt na kříži jej teprve čeká. Mezi nejstarší vícehlasá zhudebnění středověké sekvence o Panně Marii Bolestné náleží i Stabat Mater Josquina Desprez. Hranice mezi jednotlivými slokami je nezřetelná, ale patos a bolest skladatel umocňuje citací milostné písně o opuštěné ženě (melodii bez textu hraje renesanční trombón) a hudební ilustrací jednotlivých slov i emocí. Pasáž z Knihy Jób o víře v zmrtvýchvstání, tedy text, používaný při pohřbech, zhudebnil v druhé polovině 16. století také málo známý anglický skladatel Robert Parsons. Nejde tolik o podrobnou ilustraci textu jako u Josquinova Stabat, Parsons onen silný text zhudebňuje jako jedinou silnou emoci.
Husté polyfonní předivo zaznívalo vždy v sousedství prostého chorálního zpěvu, jen tak mohlo vyniknout. Ale i v chorálu vzniklo množstvích silných zpěvů, překládaných do češtiny i nově utvářených již od počátku 15. století. Pozoruhodně aktuální dobový překlad do češtiny má velkou zásluhu na tom, jak intenzivně mohou tyto jednohlasé zpěvy působit, tím spíše v sousedství nádherných polyfonních motet.
Program
My zajisté – vstupní zpěv mše
ze Zeleného čtvrtku (z Dačického graduálu)
Carlo Gesualdo da Venosa
(1566–1613)
Tribulationem et dolorem à 5
Hans Leo Hassler (1564–1612)
Ad Dominum cum tribularer à 5
Carlo Gesualdo da Venosa
Illumina faciem tuam à 5
Na hoře olivetské – responsorium z temných hodinek k Zelenému čtvrtku (z Jistebnického kancionálu)
Roland de Lassus (1529–1594)
In Monte Oliveti à 6
Truchliváť jest – responsorium z temných hodinek k Zelenému čtvrtku (z Jistebnického kancionálu)
Roland de Lassus
Tristis est anima mea à 5
Dialog Milosrdenství a Spravedlnosti
– lamentace k Velkému pátku
(z Jistebnického kancionálu)
Josquin Desprez (cca1450–1521) Stabat Mater à 5
Kristus Syn Boží – graduale Svatého týdne (z Dačického graduálu)
Robert Parsons (cca1535–1572)
Credo quod Redemptor meus à 6