17. března 2025, 19:00, Dům umění města Brna
První letošní koncert pod hlavičkou Ensemble Opera Diversa přináší pro soubor lehce neobvyklý formát recitálu. V podání barytonisty Michala Marholda a klavíristy Patrika Červáka zazní výběr děl, který akcentuje především dnes neprávem opomíjenou formu umělé písně s doprovodem klavíru. Písně Francise Poulenca, Petra Iljiče Čajkovského, Vítězslava Nováka a dalších jsou prokládány sólovými klavírními kompozicemi Daria Milhaulda, Clauda Debussyho, Dimitrije Šostakoviče či Miloslava Kabeláče. Hudební program doplňují komentáře Patrika Červáka, které publiku předávají historický i psychologický kontext, pomáhající k pochopení jednotlivých děl. Evropské dialogy tak alespoň pomocí hudby spojují dnes rozpolcenou Evropu, která právě onen dialog tolik postrádá.
PROGRAM:
Francis Poulenc: Le bestiaire (1919), výběr
Karel Bendl: Cigánské melodie (1881), výběr
Miloslav Kabeláč: 8 preludií (1956), výběr
Petr Iljič Čajkovskij: Nět tolko tot, kto znal (1869)
Mikuláš Schneider-Trnavský: Sbierka slovenských národných piesní (1922), výběr
Claude Debussy: Preludia, I. kniha (1910), výběr
Francis Poulenc: Chansons gaillardes (1926), výběr
Darius Milhaud: Saudades do Brasil (1920), výběr
Vítězslav Novák: Cikánské písně (1897)
Petr Iljič Čajkovskij: Zabyť tak skoro (1870)
Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: 24 preludií pro klavír, op. 24 (1933), výběr
Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Čtyři verše kapitána Lebjadkina (1974), výběr
Eugen Suchoň: Bačovské piesne (1929)
Francis Poulenc: Priez pour paix (1938)
ÚČINKUJÍCÍ:
Michal Marhold baryton
Patrik Červák klavír
Vstupné na koncert je dobrovolné, rezervace místa je možná přes facebookové zprávy, případně na e-mailu ensemble@operadiversa.cz.
Barytonistu Michala Marholda znají diváci spíše zahraničních operních scén – Opera v Bernu, kde byl od roku 2018 ve stálém angažmá, Divadlo na Vídeňce (Theater an der Wien), Teatro Massimo Palermo, Teatro Arriaga Bilbao, Národní opera v Lyonu, Varšavská opera, Nová opera ve švýcarském Fribourgu, OperaFest Lisabon, Theater Winterthur, Ring Award Graz a další. V České republice pravidelně hostuje v Národním divadle v Praze, dále se představil v Národním divadle moravsko-slezském, Jihočeském divadle, Divadle J. K. Tyla v Plzni, Divadle F. X. Šaldy v Liberci, Moravském divadle a Slezském divadle. Vystudoval zpěv a dirigování na Konzervatoři Brno a ve studiích pak dále pokračoval na pěvecké katedře JAMU ve třídě Ivany Mikeskové. Spolupracoval s významnými režijními osobnostmi současnosti (Robert Carsen, Mattew Wild, Calixto Bieito, Krystian Lada, Barbora Horáková – Joly, Markus Böthe, Maximilian von Mayenburg, Cordula Däuper, Maria Sartova) a dirigenty (Giovanni Antonini, Julia Jones, Omer Meir Wellber, Kevin John Edusei, Hugo Reyne, Hans Christoph Bünger, Wolfgang Scheidt, Ivo Hentschel, Sebastian Schwab, a další.) V jeho repertoáru mají zvláštní postavení mozartovské role (Don Giovanni, Figaro, Guglielmo, Papageno a Publio) a dále do něj patří Schaunard (G. Puccini: Bohéma), Holofernes (A. Vivaldi: Juditha Triumphans), Figaro (G. Rossini: Lazebník sevillský), The Black Minister (Ligeti: Le Grand Macabre), Achilles (Händel: Julius Caesar v Egyptě), Jean (Boesmans: Julie), Juri (L. Evers: Humanoid), Der Graf (P. Boesmans: Reigen), Král (C. Orff: Chytračka), Raphael/Adam (J. Haydn: Stvoření), Impresario (D. Cimarosa: Impresário v nesnázích), Il Marchese di Forlimpopoli (B. Martinů: Mirandolina), Silvano (G. Verdi: Maškarní ples), Velekněz (Nabucco) ad.
Patrik Červák vystudoval společně s gymnáziem i českobudějovickou konzervatoř, obory klavír a klarinet. Je absolventem magisterského studia Hudební fakulty JAMU, obor dirigování orchestru u Jakuba Kleckera. V současnosti je posluchačem doktorského studia Masarykovy univerzity, obor hudební věda (školitel Miloš Štědroň), pedagogicky působí na brněnské konzervatoři a Hudebním gymnáziu v Českých Budějovicích. Coby klavírista koncertoval v České republice (Smetanova Litomyšl, MHF Český Krumlov, MHF Úštěk, Třeboňská nocturna, Moravský podzim), ale i v Rakousku, Německu či Francii. Jako klavírista také spolupracoval s Divadlem Husa na provázku a od roku 2016 působí jako externí pianista Filharmonie Brno. Je rovněž klavíristou a uměleckým vedoucím komorního uskupení Francisextet. Svou dirigentskou dráhu započal v roce 2015 u amatérských orchestrů, profesionálně se však dirigování věnuje až od svého nástupu na JAMU v roce 2017. V roli dirigenta i klavíristy se pravidelně objevuje na výchovných i abonentních koncertech v Jihočeské filharmonii, dále vystupuje například s orchestrem Jihočeského divadla či Moravskou filharmonií Olomouc. Zúčastnil se dirigentských kurzů a masterclass pod vedením Tomáše Netopila, Marka Stringera, Dennise Russella Daviese či Tomáše Hanuse a v Národním divadle Brno působil jako asistent dirigenta. S Diversou spolupracuje pravidelně jako dirigent, klavírista a příležitostně jako korepetitor.



