Hard Blues

Úterý 26. listopadu v 19:00, Klub Alterna v Brně

Závěrečný koncert souboru v kalendářním roce se svým pojetím snaží propojit klubové prostředí s oblastí soudobé vážné hudby. Tematizuje existenciální náměty hledání identity, neštěstí v lásce a společenských vztahů. Název mu propůjčuje emblematická kompozice Miloslava Ištvana, která mísí vlivy afroamerické poezie, blues a postmoderních skladatelských postupů. Večer doplňuje premiérovaná skladba Vojtěcha Dlaska, který přeinstrumentoval souboru dříve dedikované dílo inspirované románem Jeana Geneta.
Po dlouhé době se souborem navazuje spolupráci multiinstrumentalista a skladatel Pavel Zlámal. Dalšími sólisty jsou rezidenční zpěváci souboru – Aleš Janiga a Jana Vondrů. Výčet uzavírá v Brně působící americký ochotnický herec Aaron Collier, který se před diversním orchestrem představí vůbec poprvé. Koncert řídí kmenová dirigentka Gabriela Tardonová.

PROGRAM:

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce (2020/2024) PREMIÉRA
Miloslav Ištvan: Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor (1980)

ÚČINKUJÍCÍ:

Pavel Zlámal saxofon
Aleš Janiga pop-baryton
Jana Vondrů soprán
Aaron Collier recitace
Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
Gabriela Tardonová dirigentka

Předprodej vstupenek probíhá v síti Go Out.


Vojtěch Dlask o Querellových písních:

V roce 2015 jsem obdržel kompoziční zakázku na písňový cyklus /scénickou kantátu / kabaretní pásmo s texty Jeana Geneta. Genet je efektní autor, v první chvíli oslní stylem a šokantností. […] Ve zhudebnění románových situací námořníka Querelle také koexistuje dryjáčnickost vedle niternosti. Významový oblouk celku vede od vzývání Ducha a vraždy — a to i té citové — až ke spáse (anebo ke zničení?) sebe i druhých (pouhým opuštěním). […] Jaká je ta hudba? Často harmonická, je v ní málo zvukové abstrakce, málo gestického stylu, nota patří nad notu a není jedno, kdy zní. Je to hudba poměrně rytmicky komplikovaná, vlastně běží v polyrytmech skoro pořád, je často silně asymetrická, co se stavby period týče; je ornamentální. Melodika je začasté makarónská — baví mě Silvestrovova koncepce metahudby, ale i pokleslost dryjáčnických chansonů, egyptského symfonického popu, těší mě romský klarinetista, který za pomoci svého kamaráda akordeonisty vyvolává hady v Brně na Masarykově ulici. Baví mě, čím tyhle popěvky „na obecnou notu“ rezonují v nás všech, a že to není od začátku hóch.


Pavel Zlámal je klarinetista, saxofonista, improvizátor a skladatel působící v Brně. Absolvoval konzervatoř v Teplicích, magisterský a doktorský program na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) v Brně. Část studií strávil na Sibeliově akademii v Helsinkách. Působí jako pedagog klarinetu a saxofonu na jazzové katedře JAMU. Kromě vzdělání v oblasti vážné hudby se nejvíce věnuje soudobé, experimentální a improvizované hudbě. Pracuje s širokou škálou hudebních postupů a tendencí – od jazzu, freejazzu, přes estetiku soudobé hudby, až po zvukové experimenty a volnou improvizaci. Vede několik vlastních souborů: Dirigovaný improvizační ansámbl Divergent Connections Orchestra, Pavel Zlamal Contemporary Ensemble, jazzově avantgardní kvarteto Next Phase a další. Mimo jiné je členem big bandu B-Side Band Brno, Big Bandu Lukáše Oravce, Prague Music Performance Orchestra. Jako hráč a sólista spolupracoval se soubory: Pražský improvizační orchestr, Orchestr BERG, Filharmonie Brno, Národní divadlo Brno, Brno Contemporary Orchestra, Moravská filharmonie Olomouc, Ostravská Banda, Ensemble Opera Diversa Brno. Premiéroval několik soudobých skladeb pražských a brněnských skladatelů.

Barytonista Aleš Janiga svou uměleckou činnost zahájil již během studia na konzervatoři a to právě ve spolupráci se souborem Ensemble Opera Diversa, se kterým uvedl množství původních oper, např. Pickelhering 1607, Společná smrt milenců v Šinagawě, Ponava, Manželské miniopery, Čaroděj a jeho sluha, Světlo na konci tmy, Druhé město. Během studia na VŠMU debutoval na operní scéně Státní opery Banská Bystrica v Donizettiho opeře Nápoj lásky, kde ztvárnil postavu kapitána Belcoreho. V roce 2012 se podílel na uvedení opery Carmen od G. Bizeta na operním festivalu v rakouském St. Margarethen v postavě Moralese. Vystupoval na pódiích nejen v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Polsko, Slovensko), ale i v Hongkongu, Šanghaji, Taiwanu nebo v Jižní Koreji. Od roku 2015 působí jako pedagog klasického zpěvu na Soukromé konzervatoři v Nitře, od roku 2019 také na Konzervatoři Brno.

Jana Vondrů je zpěvačkou, která se pohybuje na pomezí hudebních žánrů a především na poli soudobé hudby. Koncertně i scénicky spolupracuje s Ensemble Opera Diversa. Je členkou uskupení Dust in the Groove propojujícího soudobou hudbu, jazz a improvizaci a členkou tria ConTRIOlogy. Spolupracuje s multiinstrumentalistou Tomášem Vtípilem, se kterým mimo živé projekty nahrála vokální party do divadelních a rozhlasových her. Stojí za vznikem a uvedením projektu Mikroopery, který zasazuje operu do veřejného prostoru. Ve své sólové koncertní činnosti se nejvíce zajímá o písně 20. a 21. století. Absolvovala JAMU v Brně a VŠMU v Bratislavě. Má za sebou spolupráci s Filharmonií Brno a Brno Contemporary Orchestra. V roce 2023 uvedla v rámci Moravského podzimu monooperu La voix humaine (Lidský hlas) Francise Poulenca pro zpěvačku a telefonní sluchátko v úpravě pro ansámbl bicích nástrojů. Vystoupila například na festivalech Expozice nové hudby, NODO, Ostravské dny, Velikonoční festival duchovní hudby, na festivalu elektronické a experimentální hudby Faun, JazzFestBrno.

Aaron Collier se narodil nedaleko od Bostonu. Zůstal v USA po celou dobu studií a vystudoval obor svobodných umění. V roce 2004 přišel do Brna na jeden rok, aby na Masarykově univerzitě ukázal, jak umí učit. První rok se mu nepodařil, tak musel zůstat na 20 let. Už v rámci učení produkcí studentských her se začal zapojovat do brněnské divadelní scény. V roce 2018 se dvěma kamarádkami založili amatérský divadelní spolek Czech Theater, z.s., jehož posláním je zpřístupnit českou divadelní kulturu lidem, kteří nerozumí českému jazyku, a ukázat Čechům jiný pohled na jejich kulturu, než na který jsou zvyklí, a takhle překlenout mezery mezi kulturami. Úspěšně odehráli již 13 her a jsou uprostřed příprav na čtrnáctou a tou bude Maryša. 

Gabriela Tardonová pochází z Karviné. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na JAMU ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V letech 2003–2004 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti na mezinárodním festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby, působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové. S Ensemble Opera Diversa pravidelně spolupracuje od roku 2006.

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Jihomoravského kraje, statutárního města Brna, Státního fondu kultury, Ochranného svazu autorského a Nadace Český hudební fond.