Tramvajový upír – tak se jmenuje opera, kterou zkomponoval Marek Doubrava na libreto Martina Kyšperského. Opera je součást minioperní cyklu pro děti s názvem Městská strašidla. Co nám o ní a o sobě Marek prozradil?
Děti si Tě mohou pamatovat jako autora hudby pohádek, např. Čertí brko, rodiče z kapel Tata Bojs a Hm… v čem jiná pro Tebe byla práce na opeře pro děti?
Opera, i když je jen čtvrthodinová, je přece jen větší hudební celek než jednotlivé písničky, musel jsem se naučit uvažovat v delším celku. Už dlouho jsem si přál napsat čistě hudebně divadelní kousek, takže v tom to byla práce snů. A co jsem si opravdu užíval bylo, že na rozdíl od scénických hudeb k filmu či divadlu se v této práci hudba nekomponuje k obrazu, ale obraz vzniká až na hudbu.
Co Tě první napadlo, když Tě oslovila naše dramaturgyně Hanka Hložková, abys pro Diversu napsal minioperu?
Mísilo se ve mě víc pocitů – nadšení, že můžu něco takového dělat a zároveň obava, jak na to najdu čas a jestli to není příliš složitý úkol. Dost jsem také řešil, jaký hudební jazyk mám volit – nakonec je to vlastně dost „normální“ hudba, není to příliš harmonicko melodicky složité – chtěl jsem asi hlavně, aby to bylo vtipné a srozumitelné.
Jsi autorem Tramvajového upíra – bylo Ti to téma něčím blízké?
Tramvaj je (kromě kola) můj nejoblíbenější městský dopravní prostředek, takže mě to prostředí dost bavilo. Bylo velmi zábavné zkoumat zvuky, které tramvaje vydávají. Například pražské tramvaje ohlašují zastávky znělkou v F dur. Touto znělkou ostatně Tramvajový upír začíná – a hned následuje violoncellové glissando, které má zase navozovat bzučení při rozjezdu tramvaje atd atd.
Jak se Ti pracovalo s libretem Martina Kyšperského?
Skvěle. Je v něm vysoká dávka úmyslně prdlé naivity, která pro mě byla od začátku okouzlující. Např. při zhudebňování slov “budete celý od krve” – “na to se těším” romanticky zasněnou melodií jsem se náramně bavil.
A co říkáš na výsledek?
Při první repríze ve venkovním šapitó u divadla Polárka jsem byl velmi překvapen, jak nadšeně dokáží děti přijímat takto stylizované dílo a jak dokáže moderní opera působit úplně přirozeně. Interpreti publikum skvěle kontaktují a vůbec celá režijní koncepce je velmi funkční. Kvarteto hudebníků hraje perfektně, zpěváci skvěle zpívají – byl jsem úplně nadšen a doufám, že inscenace bude mít dlouhou životnost.
Děkujeme Markovi za odpovědi a zároveň Vás srdečně zveme na reprízu Městských strašidel a to 20.února 2022 od 15:00 v Co.Labsu v Brně. Hrajeme také o den dříve, 19. února od 15:00 v Divadle D21 v Praze (v rámci Festivalu Opera 2022).