Nebeské pastviny

Pondělí 23. září v 19:00, kostel sv. Augustina, Brno

Nebeské pastviny náleží do linie chrámových koncertů, v rámci nichž soubor takřka patnáct let přináší soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo několik světových i českých premiér.

Program letošního chrámového koncertu při návratu do kostela sv. Augustina na brněnské Kraví hoře propojuje díla tří autorů, jejichž kompoziční východiska jsou velmi rozmanitá. Deset let od premiéry zazní výjimečné Te Deum kmenového skladatele Ondřeje Kyase, které doplní rozšířená, ve světové premiéře uvedená „gregoriánská mše“ Františka Fialy. Mezi tyto vokálně-orchestrální skladby jsou začleněny Nebeské pastviny Josefa Adamíka, které působí jako kontrastní prvek: nejenže je jejich námět více literární než liturgický, ale také svým vyzněním vybízí posluchače k niternému až katarznímu prožitku.

Ačkoliv koncert skrze kontinuální snahy prezentovat tuzemské autory nevnímáme jako cílený tah vůči Roku české hudby, inherentně svou realizací tuto akci doplňuje a rozvíjí. Poprvé se před souborem sólově představí Stanislav Předota, po kratší odmlce se vrací Tereza Zimková, Jozef Zimka a Martin Jakubíček. Jistou samozřejmostí je účast přičleněného sboru Ensemble Versus. Koncert řídí kmenová dirigentka souboru Gabriela Tardonová.

Koncert bude v přímém přenosu vysílat Radio Proglas.

Veškeré aktuální informace najdete také na facebookové události.

Program:

František Fiala: Missa In modo gregoriano pro tenor, sbor a komorní orchestr (2024) PREMIÉRA
Josef Adamík: Nebeské pastviny pro smyčcový orchestr (1972)
Ondřej Kyas: Te Deum laudamus pro soprán, trubku, sbor, varhany a smyčce (2014)

Účinkující:

Tereza Zimková soprán
Stanislav Předota tenor
Jozef Zimka trubka
Martin Jakubíček varhany
Ensemble Versus, sbormistr Patrik Buchta
Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
Gabriela Tardonová dirigentka

Vstupné na koncert je dobrovolné, rezervace místa je možná přes facebookové zprávy nebo na e-mailu ensemble@operadiversa.cz.

Slovenská sopranistka Tereza Zimková se narodila v Bratislavě (* 1991). Hudbě se věnuje od dětství. Je absolventkou Konzervatoře v Bratislavě (MgA. Mária Repková) a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (doc. Marta Beňačková). Spolupracovala například s tělesy Il Cuorre Barocco, Czech Ensemble Baroque, Musica Florea, Bamberger Symphoniker, Sinfonietta Cracovia, Filharmonie Brno, Czech Virtuosi nebo L’Armonia Terrena a s dirigenty Leošem Svárovským, Jakubem Kleckerem, Zdeňkem Klaudou, Tomášem Netopilem a dalšími. Jako sólistka a členka vokálního ansámblu působila s tělesy Chor der Bamberger Symphoniker, Chorakademie Lübeck a také Českým filharmonickým sborem Brno. Absolvovala s nimi mnohé zahraniční cesty (Německo, Polsko, Rakousko, Itálie, Belgie, Řecko, Francie, Jižní Korea, Čína, Hongkong). V roce 2016 zpívala sopránové sólo při čínské premiéře Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha se slovenským souborem Solamente Naturali v Šanghaji. V roce 2016 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2019 získala cenu za mimořádný interpretační výkon v rámci Letní hudební akademie Kroměříž. V letech 2019–2021 byla členkou Operního studia Slovenského národního divadla v Bratislavě. Od roku 2019 pravidelně spolupracuje se souborem Collegium 1704 a dirigentem Václavem Luksem, s nimiž se podílela také na nahrávce opery Les Boréades J.-Ph. Rameaua, která získala ocenění Trophées 2020 jako nejlepší album v kategorii opera.

Stanislav Předota (* 1963) studoval sólový zpěv na pražské Akademii múzických umění a na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích (obor učitelství zpěvu na ZUŠ). Zájem o historickou hudbu jej přivedl do dnes již legendárního ansámblu Musica Antiqua Praha. Stanislav Předota je členem a jedním ze zakladatelů souboru Schola Gregoriana Pragensis, specializovaného na gregoriánský chorál a středověkou polyfonii (na kontě má řadu nahrávek a koncertních zájezdů – kromě celé Evropy také Izrael a Japonsko). V letech 1998–2008 vedl vlastní renesanční vokální soubor Fraternitas Litteratorum (Choc du Monde de la musique za CD Caesar vive!). Spolupracoval s ansámbly Musica Florea, Collegium 1704, Doulce Mémoire, Teatro Lirico ad., účinkoval v inscenaci Monteverdiho opery Orfeo (Národní divadlo Praha). Jako sólový i ansámblový zpěvák dosud natočil více jak čtyři desítky CD. Stanislav Předota se intenzivně věnuje písňové literatuře (CD Dvořák, Janáček) a také recitaci a moderování (studia jevištní řeči u prof. Ady Fryntové). V letech 2003–2018 byl dramaturgem a produkčním sborového festivalu duchovní hudby Musica Angelica (Stará Boleslav), od roku 2016 je moderátorem rozhlasové stanice Classic Praha. S Ensemble Opera Diversa spolupracuje poprvé.

Jozef Zimka (* 1990) pochází z Hodonína. V roce 2012 absolvoval Konzervatoř Brno ve třídě Vladimíra Webera a roce 2017 JAMU v Brně u Jana Brody. V posledním ročníku se zúčastnil roční stáže v Grazu u Uwe Köllera. Od roku 2010 je prvním trumpetistou orchestru Národního divadla v Brně a je také členem žesťového uskupení NdBrass. Kromě toho spolupracuje s Ensemble Opera Diversa a řadí se ke kmenovým členům Brno Contemporary Orchestra. Pravidelně se účastní kurzů v Holešově ve třídě Karla Mňuka. V roce 2017 získal druhou cenu ve druhé kategorii na Mezinárodní soutěži dechových nástrojů Brno a také se zúčastnil soutěže Pražské jaro. Od roku 2019 se také věnuje hře na barokní trubku.

Martin Jakubíček (* 1965) pochází z brněnské hudební rodiny. Vystudoval brněnskou  konzervatoř v oborech cembalo (prof. Štolfová) a skladba (prof. Spilka) a Janáčkovu akademii múzických umění u prof. Klugarové a prof. Veselé, kde se výrazně zabýval také improvizací. Kromě sólové koncertní činnosti (cembalo, varhany, kladívkový klavír) působil či působí jako umělecký vedoucí renomovaných komorních seskupení (Trio od sv. Jakuba, Trio artificium), jako zakládající člen ansámblů zabývajících se stylovou interpretací renesanční a barokní hudby (Rudolfian consort, Collegium musicum, České barokní trio, Telemann baroque collegium), spolupracuje s našimi i zahraničními komorními orchestry (Musica Aeterna, Capella Istropolitana, Komorní orchestr B. Martinů atd.). Ve snaze o co nejvyšší autenticitu využívá špičkových kopií klávesových instrumentů (anglický Virginal – 1650 Keene, kladívkový klavír – 1795 Walter, replika barokního varhanního pozitivu, klavichord – 19. stol.). Pravidelně vystupuje v řadě evropských zemí (Holandsko, Belgie, Francie, Dánsko, Německo, Polsko atd.). Spolupracuje s Českým rozhlasem a televizí, působí jako varhaník v brněnských kostelích a neméně důležitá je také jeho činnost skladatelská a aranžérská v oblasti hudby lidové (Broln, Hradišťan, J. Černý), folkové (Tabard, Cimbal classic, V. Redl), rockové (Angelus novus) a v neposlední řadě i hudby vážné (Canticum novum, Fagotti Brunenses, Madrigal Quintet). Pro svou všestrannost je Martin Jakubíček vyhledávanou osobností současné hudební scény.

Gabriela Tardonová (* 1975) pochází z Karviné. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na JAMU ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V letech 2003–2004 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti na mezinárodním festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby, působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové. S Ensemble Opera Diversa pravidelně spolupracuje od roku 2006.

Ensemble Versus vznikl v roce 2003 jako komorní sbor studentů Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v roce 2009 se stal součástí brněnského sdružení hudebníků Ensemble Opera Diversa. Sbor založil Vladimír Maňas, řídí jej společně se sbormistrem Patrikem Buchtou. Ensemble Versus od svého počátku působí pod záštitou Ústavu hudební vědy FF MU. V tematických programech duchovní hudby 16. a 17. století vystupuje se specializovanými instrumentálními soubory (Capella Ornamentata, Castello in aria, Musica figuralis). Repertoár sboru je soustředěn na duchovní hudbu 16. a 20. století a na duchovní díla současných skladatelů. Muzikologické zázemí umožňuje sboru provádět renesanční skladby ve vlastních transkripcích, rovnocenné místo v repertoáru mají také skladby vzniklé na objednávku sboru. Kromě vlastních vystoupení se sbor podílel na řadě větších, vokálně-instrumentálních projektů, tradičně také s diversním orchestrem (premiéra kantáty Duše pout Emilie Hany Škarkové, premiéra Chrámového koncertu Petera Grahama, Te Deum laudamus a Magnificat Ondřeje Kyase nebo české premiéry Misericordia Lukáše Borzíka a Da pacem, Domine Pēterise Vaskse).

Ensemble Opera Diversa je umělecký soubor, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Během více než dvacetiletého působení se ze souboru vyvinula hudební společnost, jež ve vlastní produkci organizuje kolem dvou desítek vystoupení ročně, a to především v domovském Brně. Jedinečnost souboru je z části způsobena jeho trojjediností – autorské hudební divadlo, orchestrální nebo komorní koncerty se zajímavou dramaturgií a koncerty komorního sboru Ensemble Versus. Během podzimu 2022 navíc v rámci souboru vzniklo smyčcové kvarteto Diversa Quartet věnující se především tuzemské i zahraniční soudobé kvartetní tvorbě. K tomu těleso se svou kmenovou dirigentkou Gabrielou Tardonovou iniciuje nebo se podílí na tvorbě CD nosičů či rozhlasových nahrávek. Svou dramaturgií, podněcováním nových skladeb i interpretačním nasazením soubor usiluje o dialog s otevřeným posluchačem.

Recenze Terezy Opálkové je k přečtení na portálu Brno – město hudby, recenze Heleny Pavlacké na KlasikaPlus.

Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Brna, městské části Brno-střed, Nadace Český hudební fond a Ochranného svazu autorského.