4. listopadu 2025, 19:00, kostel blahoslavené Marie Restituty na Lesné, Brno
Noční modlitby náleží do linie chrámových koncertů, v rámci nichž soubor patnáct let přináší soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo několik světových i českých premiér – dnešní program není výjimkou. Setkává se v něm hluboce katarzní hudba s díly meditativními: světová premiéra brněnského autora Pavla Zemka Nováka, kontemplativní a eponymní dílo gruzínského skladatele Giji Kančeliho a závěrem katarzně dramatická skladba slovenského komponisty Romana Bergera. To vše se odehraje pod taktovkou Gabriely Tardonové a se sólisty Dominikou Kvardovou a Jiřím Mrázem při návratu souborového provozu do nádherných prostor kostela blahoslavené Marie Restituty na brněnské Lesné. V tomto smyslu se program zapadá do dlouhodobých snah souboru přinášet nové, znovuobjevovat pozapomenuté a hledat kontexty v méně provozovaném.
Aktuální informace najdete na facebookové události.
PROGRAM:
Pavel Zemek Novák: Concerto da Chiesa. Unisono s konsonantními intervaly pro harfu a komorní soubor (2025) PREMIÉRA
Gija Kančeli: Night Prayers pro sopránový saxofon, smyčce a záznam (1992) ČESKÁ PREMIÉRA
Roman Berger: Post Scriptum pro smyčce (2004)
ÚČINKUJÍCÍ:
Dominika Kvardová harfa
Jiří Mráz sopránový saxofon
Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
Gabriela Tardonová dirigentka
Vstupné na koncert je dobrovolné, rezervace místa je možná přes facebookové zprávy, případně na e-mailu ensemble@operadiversa.cz.
Dominika Kvardová vystudovala brněnskou konzervatoř ve třídě MgA. Alžběty Horské. Během svého studia se účastnila harfových soutěží: Mezinárodní harfová soutěž prof. Karla Patrase (2015), kde získala čestné uznání a soutěže Pražská harfa (2017), kde získala třetí místo. V roce 2017 byla vybrána jako jedna z nejlepších studentek brněnské konzervatoře, aby účinkovala na koncertu v Senátu České republiky. Svá studia na konzervatoři zakončila v dubnu 2019 Mozartovým Koncertem pro flétnu, harfu a orchestr.
Dlouhodobě spolupracuje s operním oddělením JAMU, brněnským komorním souborem Ensemble Opera Diversa nebo BCO (Brno Contemporary Orchestra). V roce 2017–2018 působila jako externí harfistka v japonském Ritsumeikan Orchestra. Od roku 2021 je členkou Národního Divadla Brna. Mimo divadlo příležitostně hrává i ve filharmoniích – ať už je to Filharmonie Brno, Filharmonie Olomouc nebo Filharmonie Hradec Králové. V létě 2023 se účastnila se souborem Prague Music Performance prestižního festivalu v Darmstadtu (Darmstädter Ferienkurse).
Kromě orchestrální hry se věnuje i hře komorní, nejčastěji v kombinaci harfa a flétna. Společně s Ondřejem Nedorostem zahráli v roce 2022 během festivalu Smetanova Litomyšl na Festivalových Zahradách. V neobvyklé kombinaci harfa – flétna – marimba – zpěv rozezněly brněnskou Káznici na podzim roku 2023 v rámci události Souznění nespoutaných existencí.
Jiří Mráz je český klarinetista a saxofonista. Studoval na konzervatořích v Teplicích a v Praze, dále pokračoval na HAMU v Praze. Absolvoval mistrovské kurzy v Salzburgu, Drážďanech, Žirovnici. Hrál v Severočeské filharmonii Teplice nebo v opeře F.X.Šaldy v Liberci, v současné době je členem orchestru Filharmonici města Prahy – City of Prague Philharmonic Orchestra. Působí jako interpret a autor hudby v alternativním divadle i jako pódiový hráč v mnoha inscenacích pražských divadel. Vystupuje jako sólista, pořádá vlastní klarinetové recitály a semináře, založil dechové trio Hibernal. Specializuje se na interpretaci soudobé vážné hudby, jak sólo, tak i komorně, například v souboru Konvergence. V obci Lhota pod Džbánem pořádá hudební festival Zastávka, v němž propojuje své tři záliby – hudbu, železnici a vinnou révu.



