Ondřej Kyas

Ondřej Kyas (*1979) je hudební skladatel a hudebník. Zakladatel a dvorní skladatel Ensemblu Opera Diversa. Je autorem pěti celovečerních oper, Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie (2007), Společná smrt milenců v Šinagawě (2009), Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (2010), Ponava (2013) a Čaroděj a jeho sluha (2016), a zhruba dvou desítek minioper a několika instrumentálních skladeb pro Ensemble Opera Diversa. Spolupracuje s libretistou Pavlem Drábkem.

Hrál a autorsky se činil v řadě brněnských alternativních a bigbítových kapel:

  • Baron Obkrokin (1992-1996)
  • Lunochod (c1995-2000)
  • Nechere (c2001-2003)
  • Hajzli (c1999-2001)
  • U-Musik (c2004-2006)
  • Prvouka (2005-2007)
  • Cute Kid (2006-2007)

V současnosti vystupuje se svými písněmi coby „elektrifikovaný písničkář“ Kygiss.

Od roku 2016 je členem skupiny Květy, od roku 2014 skupiny Mucha, hraje též ve folkové skupině Terebint.

Soupis nejdůležitějších skladeb

Opery pro Ensemble Opera Diversa na libreta Pavla Drábka

  • Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie (2007), komediální komorní opera (100′) pro 9 zpěváků a 18-tičlenný orchestr
  • Společná smrt milenců v Šinagawě (2009), polovečerní poetická opera (65′) pro 5 zpěváků a 10-tičlenný orchestr
  • Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (2010), gastronomický gesamtkunstwerk pro 4 sólisty, Lucipera, malý kuchyňský sbor a komorní orchestr
  • Ponava (Zmizelé řeky) (2013), komorní opera věnovaná městu, podzemí a jeho řekám
  • Čaroděj a jeho sluha (2016), strašidelná pohádková opera o pekelné službě

Další skladby na texty Pavla Drábka

  • Everyman čili Kdokoli (2013), původní rozhlasová hra na text Pavla Drábka s písněmi; psáno pro Český rozhlas 3 Vltava (premiéra 23. dubna 2013; režie Hana Mikulášková, dramaturgie Hana Hložková)
  • Everyman čili Kdokoli (2013), scénická verze rozhlasové hry, upravena a rozšířena pro Ensemble Opera Diversa (režie Tomáš Studený)
  • Leviatan (2014), hra s písněmi o touze, životě a smrti
  • Nissenův korál (2016), původní hudebně dramatická rozhlasová hra; psáno pro Český rozhlas 3 Vltava (premiéra 6. září 2016; režie Hana Mikolášková, dramaturgie Hana Hložková)
  • Princ Mucedorus a princezna Amadina (2017), původní rozhlasová pohádka na motivy anonymní alžbětinské hry Mucedorus; psáno pro Český rozhlas 2 Dvojka (premiéra 22. října 2017; režie Lukáš Kopecký, dramaturgie Hana Hložková)

První miniopery

  • The Parrot (1999, Papoušek), anglická miniopera (28′) pro 3 zpěváky, klavír a papouška podle básně The Raven (Havran) a eseje The Philosophy of Composition (Filozofie tvorby) Edgara Allana Poea, společně s Pavlem Drábkem
  • Dva bratři (1999), první česká miniopera (14′), pro soprán, tenor, bas, flétnu, hoboj a klavír, společně s Pavlem Drábkem

Miniopery pro Ensemble Opera Diversa na libreta Pavla Drábka

  • Rýbrcoulova tůň (2003), krkonošská miniopera (28′) pro čtyři hlasy, hoboj, klarinet, housle, violu, violoncello (a cembalo), společně s Pavlem Drábkem
  • Metařka listí (2003), podzimní městská kantáta (14′) pro soprán, malý mužský sbor, flétnu, violu, violoncello a cembalo
  • Mluvící dobytek (2004-2005), hororový minioperní triptych (50′) pro hlasy a čtyři nástroje (fl/ob, vla, cl, fg) o částech:
    • Smějící se hlava, hororová kantáta pro dvě sóla a malý mužský sbor
    • Labe, hydrologická árie veletoku pro sólo a malý smíšený sbor
    • Mluvící dobytek, hororová miniopera pro sedm zpěváků
  • Japonský triptych (2006-2008), čtyři (nikoli tři) miniopery pro pár hlasů a čtyři nástroje; inspirováno tradiční japonskou fraškou kjógen:
    • Loupežnická nevěsta (8′), pro soprán a bas, podle kjógenu Jasemacu (viz záznam představení na YouTube)
    • Listonoš aneb Krytí plemenné něvské maškarády (10′), pro soprán, baryton a bas (viz záznam představení na YouTube)
    • Muž a žena v loďce (9′), pro soprán a bas, podle příběhu vypravěčského umění rakugo (viz záznam představení na YouTube)
    • Zpívající ženich (15′), pro tenor, bas a mlčící sopranistku, podle kjógenů Fukitori a Iwahaši
  • další miniopery:
    • Podpatek, pinč a paní (The Shoe Heel, the Pinch Dog and the Lady)
    • Mladý pán (The Young Lord)

Další skladby

  • 3 smyčcové kvartety
  • 2 mše: 1. „rytmická“ (pro smíšený sbor, sóla, varhany, el. kytaru, baskytaru a bicí), 2. „sine Gloria“ (pro smíšený sbor a varhany)
  • Magnificat pro sóla, smíšený sbor a smyčcové trio
  • Vize pro 2 smyčcová kvarteta
  • Trojkoncert pro flétnu, klarinet, fagot a smyčcový orchestr (2006)
  • Prázdné ulice (2008), fantazie pro smyčcový orchestr, inspirovaná stejnojmenným románem Michala Ajvaze
  • Melodie (2009) pro smyčcový orchestr
  • Stabat mater (2010) pro soprán a bas sólo, varhany, dva smíšené sbory a komorní orchestr. Premiéra 22. 3. 2011 v kostele sv. Augustina v Brně, EOD, Vox Iuvenalis, Ensemble Versus. Dir. Jan Ocetek (více)
  • Komorní symfonie č. 1 (2011) pro smyčcový orchestr a tři sólové hráče. Premiéra 27. 1. v Besedním domě v Brně, dir. Gabriela Tardonová (více)
  • Magnificat (2012) pro komorní sbor a smyčcový orchestr. Premiéra Ensemble Versus a Ensemble Opera Diversa, 13. 6. 2012 v Brně; dir. Tomáš Krejčí; záznam na YouTube
  • Strange Kind of Happiness (2012), klavírní kvintet, na objednávku Ensemble 10/10. Premiéra Ensemble 10/10, 15. 6. 2012 v Liverpoolu
  • Introitus (2013) pro smyčce. Premiéra 18. 3. 2013 v Domě umění města Brna (více)
  • Te Deum laudamus (2014) pro soprán, smíšený sbor, varhany, trubku a smyčcový orchestr. Premiéra 7. 10. 2014 v kostele sv. Augustina v Brně (více)
  • Noční vlak (2014) sound-poem pro smyčcový orchestr, flétnu a klavír
  • Komorní symfonie č. 2 (2016) pro hoboj, klavír, bicí a smyčce
  • Madrigaly na texty M. Ajvaze pro soprán, baryton, klavír a housle (2016): Led – Turisti – Motorest v Průhonicích. Premiéra 1. 12. 2016 (více)

Orchestrace