Hudební lamento: Spilka, Hindemith, Howells, Haas

12. dubna 2011, Dům umění města Brno

13. dubna 2011, Městská knihovna Praha

PROGRAM:

Dalibor Spilka: Křížová cesta aneb čtrnáct zastavení Ježíše Krista na Golgotě
komorní hudba pro soprán, recitátora a smyčcové kvarteto na text Josefa Suchého (1994)

Paul Hindemith: Smuteční hudba (Trauermusik) pro violu a smyčcový orchestr (1936)
I. Langsam – II. Ruhig bewegt – III. Lebhaft – IV. Choral „Für deinen Thron tret ich hiermit“ – Sehr langsam

Dalibor Spilka: Partita in A (1977)
I. Allegro – II. Adagio – III. Allegro molto

Dalibor Spilka: Tristezza, Il Tempo Per Archi Da Camera

Pavel Haas: Studie pro smyčcový orchestr (1943)

Herbert Howells: Elegie pro violu, smyčcový orchestr a smyčcové kvarteto (1917)

OBSAZENÍ:

Lucie Kašpárková, soprán
David Šlechta, viola
Vít Spilka, dirigent

Dubnový orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa s podtitulem Lamento svou dramaturgií prozkoumává různé podoby melancholie, smutku a smutnění. Kajícnost a jisté zklidnění, které je v křesťanské tradici spojeno s postní dobou, podtrhuje zařazení Křížové cesty na text Josefa Suchého, skladby Dalibora Spilky pro soprán, smyčcové kvarteto a recitátora. Právě památce brněnského skladatele Dalibora Spilky (1931–1997), žáka Viléma Petrželky, je koncert věnován. V provedení smyčcového orchestru Ensemble Opera Diversa a za řízení skladatelova syna Víta Spilky zazní od téhož autora pozdní díla Partita in A a Tristezza. V české premiéře bude uvedena působivá a melancholická Elegie anglického skladatele Herberta Howellse (1892-1983), určená zajímavé kombinaci smyčcového orchestru, smyčcového kvarteta a sólové violy. Viola se uplatní jako sólový nástroj také v rozsahem skromné, ale velmi naléhavé Smuteční hudbě Paula Hindemitha, která vznikla bezprostředně po úmrtí anglického krále Jiřího V. v roce 1936. Koncert zakončí charakterem kontrastní, energická Studie pro smyčce, pozdní dílo brněnského skladatele Pavla Haase (1899-1944). V tomto případě je tragédie přítomna spíše v kontextu vzniku a provedení díla, ale především v bezprostředně následujícím transportu autora z Terezína do Osvětimi. Haasovu Studii pro smyčce lze pro její výjimečné kvality i působivost také chápat jako lamento nad ztraceným tvůrčím talentem.

Koncert recenzoval Boris Klepal pro portál Zápisník zmizelého