Skladatel Zdeněk Král o Městských strašidlech

Skladatel Zdeněk Král je jedním ze tří autorů hudby operního cyklu Městská strašidla. Na libreto Martina Kyšperského zkomponoval operu Časožrout v obchoďáku a jelikož se reprízy blíží, rozhodli jsme se Zdeňka Krále vyzpovídat.

Jsi znám svou převážně písničkovou tvorbou pro děti – jaké to je, psát pro děti operu? 

Když se mi narodily děti, začal jsem pro ně tvořit. Jako první vznikla kniha Drakouni a pak postupně další dětské knihy. K tomu jsem začal vystupovat v dětském pořadu Hýbánky, odkud mě asi děti budou znát. Často také spolupracuji s režisérem Jiřím Jelínkem na dětských představeních, jejichž nedílnou součástí jsou i písničky. Odtud byl už jen krůček k dětské opeře a musím přiznat, že tohle byla má první dětská opera, resp. první opera vůbec. Vzápětí jsem ovšem dostal grant na operu pro dánský dětský sbor v Sonderborgu a také jsem v loňském roce napsal 2 další dětské opery do Prešovského divadla Viola. Rok 2021 se tedy stal mým „rokem dětských oper”. (smích)

Co sis pomyslel, když Tě oslovila naše dramaturgyně Hanka Hložková, abys pro Diversu napsal minioperu? 

S Hankou Hložkovou spolupracujeme již delší dobu. V minulosti jsem pro ni psal scénické hudby do rozhlasových her.  Participovala na mnoha divadelních projektech pro děti i dospělé, kterých jsem se účastnil, takže její zájem na tom, abych napsal operu pro Diversu, kde zrovna působí, byl zcela přirozený. 

Jsi autorem Časožrouta v obchoďáku – bylo Ti to téma něčím blízké? 

Téma opery Časožrouta mi blízké je, i když mám pocit, že dětem ten čas dneska užírá někdo jiný. Jsou to spíše sociální sítě a vůbec mobilní telefony, tablety a počítače. S tím je potřeba bojovat. Ne jim to natvrdo brát, ale poskytnout jim alternativu, což může být právě návštěva divadla nebo koncertu. To téma také hezky kdysi rozpracoval Michael Ende v románu Momo. V době, kdy jsem operu psal, moje žena zrovna pracovala na dramatizaci Momo, takže jsme o tom spolu hovořili. Marnění času obecně, dnes nazváno prokrastinace, je problémem snad každého z nás.

Jak se ti pracovalo s libretem Martina Kyšperského?

S libretem Martina se mi pracovalo dobře. Postupoval jsem vlastně chronologicky a když se vracela postava nebo nějaké téma, využil jsem motiv, který už jsem měl napsaný. Byl jsem v době psaní opery zrovna v Dánsku, ale nevím, jestli se to v té hudbě nějak odrazilo. (smích)

 A co říkáš na výsledek?

Normálně lidem zasahuji do textů (většinou písňových), abych je více přizpůsobil muzice, ale u Martina jsem si to nedovolil. Možná, že kdybychom měli možnost se scházet, ještě bychom malinko doťukli závěr. Nicméně si myslím, že se opera zdařila a hezky zapadá do celého kontextu všech tří oper. Skvělá Diversa ho secvičila během pár dní a zpěváci to moc hezky nazkoušeli a zpívají to naprosto bezchybně.

A dětem Zdeněk vzkazuje: “Milé děti, pro vás bude hračkou poznat, co je Časožrout zač a proč bychom se ho měli bát.”

Děkujeme Zdeňkovi za odpovědi a zároveň Vás srdečně zveme na reprízu Městských strašidel 20. února 2022 od 15:00 v Co.Labsu v Brně. Hrajeme také o den dříve, 19. února od 15:00 v Divadle D21 v Praze (v rámci Festivalu Opera 2022).