Režisér, pedagog a šéfkuchař Ensemblu Opera Diversa
Pocházím z Českého Krumlova (*1976), města, místa, které oplývá jedinečným geniem loci. Mám ho rád a asi nikdy se mi neokouká. Po svojí první střední škole (překvapivě zdravotnické) jsem se vrátil do mateřské školky, zhruba na rok, jako asistent učitele. Hrozně rád na to vzpomínám a myslím si, že mi ten rok hodně dal. V mém nasměrování k opeře ale sehrály roli dva zásadní faktory. Jednak setkání s báječnou dámou a skvělou režisérkou Inge Švandovou-Kouteckou a jednak dvě profilové LP desky Petera Dvorského na polici vedle gramofonu u mých prarodičů. Po školce tedy přišla vytoužená konzervatoř (v Českých Budějovicích) kde jsem studoval zpěv (1996 – 2002) právě u prof. Švandové-Koutecké a kde jsem také v tamním operním studiu významně načichl divadlem. To se mi, jak se později ukázalo, stalo osudným. Brzy jsem během studia začal pracovat jako sborista v opeře Jihočeského divadla, nebo hrát v ochotnickém souboru. Nakonec jsem se přihlásil na operní režii na JAMU. Tam jsem (2003 – 2008) vystudoval u vynikající režisérky Aleny Vaňákové.
Na škole jsem inscenoval mimo jiné jednoaktovku A. Tučapského Majitel pohřebního ústavu, Hry o Marii B. Martinů (v Opavě, ve spolupráci s kolegou B. Blachutem), či sachsovskou operní frašku Z. Zouhara Velká láska. Jako režisér jsem také stál u zrodu dvacetiminutové animované opery Mluvící dobytek P. Drábka a O. Kyase (2006), což byla moje první režijní spolupráce s Ensemblem Opera Diversa a zároveň můj bakalářský projekt na JAMU. S „diversáky“ jsem se ale seznámil už o něco dřív, na společném pracovišti v Českém filharmonickém sboru Brno, kde jsem si během brněnských studií zpěvem zaopatřoval obživu. Vůbec první věc, na níž jsem se v Diverse podílel (jako interpret postavy jednoho ze štamgastů), byla premiéra miniopery Mluvící dobytek v kavárně Spolek (2004). Podle ní pak vznikla ta zmiňovaná animovaná verze. I tohle setkání se tedy ukázalo jako osudové, a tak jsem i po JAMU v Ensemblu Opera Diversa pokračoval a společně jsme tak dali vzniknout dalším operním a minioperním produkcím, jak z tvůrčí dílny P. Drábka a O. Kyase (Společná smrt Milenců v Šinagawě, Pickelhering 1607, Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, Everyman, Ponava ad.), tak i jiných autorů (M. Štědroň, I. Medek, A. Piňos: Věc Cage a V. Havel, L. Sommer: Ela, Hela a stop, M. Štědroň: Palackého truchlivý konec).
Diversa pro mě osobně znamená hodně moc. Lidsky i umělecky. Kromě dvou hlavních protagonistů, jež snad ani není třeba jmenovat, si nesmírně cením spolupráce s vynikající scénografkou Sylvou Markovou, skvělou dirigentkou Gábinou Tardonovou, Vladimírem Maňasem, Luckou Kašpárkovou a mnoha dalšími. Pro mě sympatickým rysem mnoha frontmanů Diversy je trocha outsiderství, skromnosti – v dnešním světě vzácné. Přes své nesporné kvality se tihle lidé nehřejí na výsluní, ale klestí si v potu tváře cestu neprostupným houštím (obrazně řečeno). Diversa pro mě znamená cestu do neznáma, náročnou a dobrodružnou, která stmeluje. Znamená nevzdávat se, bojovat s nepříznivými podmínkami, jít dál, znovu a lépe.
TS
Tomáš Studený – CV
Současnost
- od r. 2012 pedagog operní režie HF JAMU
- od r. 2011 doktorand na HF JAMU (zabývá zejména problematikou hereckých výrazových prostředků v současném operním divadle v projektu Výzkumné centrum hudebního/operního divadla (VCHOD).
- od r. 2005 pedagog herectví na pěveckém oddělení Konzervatoře Brno, intenzivně věnuje též opernímu studiu v tvůrčím týmu s choreografkou L. Košíkovou a dirigentem T. Krejčím – Purcell: Dídó a Aeneas (2008), scénické provedení tří kantát B. Martinů (2009), Gilbert-Sullivan: Mikado (2012)
Připravované inscenace
- Petr Michálek – Domeček – činohra
Buranteatr 05/2014 - Martinů / Fibich / Erben – Kytice „z kvítí vonného i býlí hořkého“
(Vodník / Svatební košile / Štědrý den / Narození páně)
Operní studio Konzervatoře Brno 11/2014 - Drábek / Kyas Muzikál je když…
JAMU – Divadlo na Orlí 02/2015
Inscenace
2013
- Pavel Drábek / Ondřej Kyas – Ponava (Zmizelé řeky) (režie)
původní komorní opera, Ensemble Opera Diversa
premiéra 2. 12. Divadlo Reduta, Brno
dirigent Gabriela Tardonová, výtvarník Sylva Marková - Pavel Drábek / Ondřej Kyas – Everyman čili Kdokoli (režie, scénografie)
hra se zpěvy, Ensemble Opera Diversa
premiéra 23. 8. Comoedien-Haus Kuks – Theatrum Kuks - Bedřich Smetana – Hubička (režie, úprava)
Výzkumné centrum hudebního/operního divadla (VCHOD) HF JAMU
premiéra 3. 6. Divadlo na Orlí
dirigent Ema Mikešková, scéna Tomáš Pilař, klavír Richard Pohl - Przemyslaw Zych – Poiesis (režie)
Opera Nova Bydgószcz
premiéra 10. 5. Bydgoski festiwal operowy
dirigent Jerzy Wolosiuk, scénografie Sylva Marková - Miloš Štědroň – Palackého truchlivý konec (režie, loutky)
původní opera, Ensemble Opera Diversa
premiéra 27. 1. Divadlo Kolowrat – Festival Opera 2013
dirigent Gabriela Tardonová, výtvarník Sylva Marková
2012
- William S. Gilbert / Artur Sullivan – Big M (Mikado) (režie, úprava, scénografie)
Operní studio Konzervatoře Brno
Premiéra 22. 10., Bezbariérové divadlo Barka (čes.)
dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková - Gioacchino Rossini – Příležitost dělá zloděje (režie, scénografie, překlad)
Výzkumné centrum hudebního/operního divadla (VCHOD) HF JAMU
premiéra 26. 6. Amfiteátr FSS MU
dirigent Ema Mikešková - Jacques Offenbach – Perikola (režie)
Národní divadlo Brno
premiéra 6. 1. 2012 Janáčkovo divadlo (čes.)
dirigent Caspar Richter, scéna Eva Jiřikovská, kostýmy Kateřina Kerndlová,choreografie Hana Košíková
2011
- Giacomo Puccini – La Bohéme (režie)
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava
premiéra 13. 10. Divadlo Ant. Dvořáka (it.)
dirigent Robert Jindra, scéna a kostýmy Sylva Marková - Michael Haydn / Christoph Willibald Gluck – Con spirito (režie, scénografie, texty)
Operní studio Konzervatoře Brno
Komorně operní komedie na téma přílišné konzumace – komponovaný program
M. Haydn Der Baßgeiger zu Wörgl, Ch. W. Gluck Napravený opilec, C. Orff Bibit hera
Premiéra 7. 4., Konzervatoř Brno – koncertní sál (čes.)
dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková
2010
- Lukáš Sommer / Václav Havel – Ela, Hela a stop (režie)
Ondřej Kyas / Pavel Drábek – Dýňový démon ve vegetariánské restauraci (režie)
původní opery, Ensemble Opera Diversa
společná premiéra 30. 10., Reduta – Mozartův sál, Brno (čes.)
dirigent Gabriela Tardonová, výtvarník Sylva Marková - Ondřej Kyas / Pavel Drábek – Pickelhering 1607 (režie)
původní opera, Ensemble Opera Diversa
obnovená premiéra 30. 6., Dům Pánů z Kunštátu, Brno (čes.)
dirigent Gabriela Tardonová, výtvarník Sylva Marková - Miloš Štědroň / Alois Piňos / Ivo Medek – Věc Cage aneb anály avantgardy dokořán (režie)
Ensemble Opera Diversa (http://new.operadiversa.cz/)
premiéra 20. 6., nádvoří památníku Leoše Janáčka, Brno (čes.)
20. 11. 2010 dvě představení na festivalu Janáček Brno 2010, foyer JD, Brno
dirigent Gabriela Tardonová, výtvarník Sylva Marková - Joseph Haydn – Lékárník (režie)
Národní divadlo Brno
(Mezinárodní soutěž mladých režisérů – 1. místo)
premiéra 9. 4., Reduta, Brno (it.)
14. 3. 2011 představení na festivalu OPERA 2011 (Divadlo Hybernia, Praha)
dirigent Ondrej Olos, výtvarník Eva Jiřikovská, choreografie Hana Košíková
2009
- Bohuslav Martinů – Zpěvy země (režie, kostýmy)
scénické provedení Otvírání studánek, Legendy z dýmu bramborové nati
a Mikeše z hor, tří kantát z cyklu Zpěvy Vysočiny.
Operní studio Konzervatoře Brno (www.konzervatorbrno.eu)
premiéra 13. 10., Reduta, Brno (čes.)
dirigent Tomáš Krejčí, scéna Jiří Schlosser, choreografie Ladislava Košíková - Georg Philipp Telemann – Kantor (režie)
Bratislavský chlapčenský zbor, SKO Bohdana Warchala
premiéra scénického uvedení 28. 2., bratislavská Reduta (slov.)
sbormistr Magdaléna Rovňáková, dirigent Ewald Danel - Ondřej Kyas / Pavel Drábek – Společná smrt Milenců v Šinagawě (režie)
původní opera, Ensemble Opera Diversa
premiéra 17. 2., divadlo Polárka, Brno (čes.),
3. 3. na festivalu OPERA 2009 (Divadlo Kolowrat, Praha)
dirigent Tomáš Hanák, výtvarník Sylva Marková, choreografie Hana Košíková
2008
- Henry Purcell – Dídó a Aeneas (režie, scéna, úprava textu)
Konzervatoř Brno
premiéra 8. 4., Reduta, Brno (čes.)
dirigent Tomáš Krejčí, kostýmy Michaela Zámečníková Savovová, choreografie Ladislava Košíková
2007
- Zdeněk Zouhar – Velká Láska (režie, scéna)
Komorní opera HF JAMU – Tři frašky Hanse Sachse
premiéra 23. 11., Bezbariérové divadlo Barka, Brno (čes.)
dirigent Gabriel Rovňák, kostýmy Eliška Ondráčková - Bohuslav Martinů – Hry o Marii
Panny moudré a panny pošetilé, Mariken z Nimègue (režie – magisterský projekt)
režijní spolupráce Beno Blachutml. (Narození páně, Sestra Paskalina)
Slezské divadlo Opava – HF JAMU
premiéra 11. 3., Slezské divadlo Opava
dirigent Jan Snítil, scéna Tomáš Zmrzlý, kostýmy Kateřina Kerndlová
2006
- Wolfgang A. Mozart – Bastien und Bastienne (režie, scéna)
Orfeo, soubor komorní opery – Brno
premiéra 3. 8., Jihočeské divadlo, Č. Budějovice (něm.)
10. 3. 2007 na festivalu OPERA 2007 (Divadlo Kolowrat, Praha)
Dirigent Josef Staněk - Ondřej Kyas / Pavel Drábek – Mluvící Dobytek (režie – bakalářský projekt)
animovaná opera, HF JAMU a VOŠ filmová Zlín
premiéra 28. 5. na festivalu Zlínský pes (anim. film, 22 min. DV, čes., angl. tit.)
17. 3. 2007 na festivalu OPERA 2007, 4. 5. 2007 Anifest – Třeboň,
25. 6. 2007 Filmový klub mladých tvůrců – Česká Televize
Ensemble Opera Diversa – dirigent Tomáš Hanák,
animace Martin Koutný, výtvarník Veronika Daňková, Jana Julínková, kamera Jiří Mühlfait, produkce Jitka Honajzrová, Petr Smělík - Joseph Haydn – La canterina (překlad, režie, scéna)
Konzervatoř Brno
premiéra 17. 3. Bezbariérové divadlo Barka, Brno (čes.)
dirigent Tomáš Krejčí, režijní spolupráce Beno Blachut ml.
2004
- Antonín Tučapský Majitel pohřebního ústavu (režie)
Komorní opera HF JAMU (česká premiéra)
premiéra 3. 12. Bezbariérové divadlo Barka, Brno (čes.)
dirigent Martin Buchta, scéna a kostýmy Michaela Savovová - Wolfgang A. Mozart – Don Giovanni (režie, výprava)
Prague Opera Collegium, sro.
premiéra 28. 8. Divadlo Karlovy Vary (it.)
dirigent Martin Peschík
Vzdělání
- 2010 – dosud Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně
Prezenční doktorské studium
obor: Interpretace a teorie interpretace, školitel: Mgr., MgA. Monika Holá, Ph.D.
disertace: Hudební divadlo dnes: analýza role herce/pěvce
grantový projekt: Výzkumné centrum hudebního/operního divadla - 2003 – 2008 Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně
Komenského náměstí 6, 662 15 Brno
Bakalářské a navazující magisterské studium
obor: Operní režie, pedagog: Doc. Alena Vaňáková - 1996 – 2002 Konzervatoř České Budějovice
Kanovnická 12, 370 61 České Budějovice
obor: Sólový zpěv, pedagog: Mgr. Inge Švandová-Koutecká - 1991 – 1995 Střední zdravotnická škola Český Krumlov
Tavírna 342, 381 01 Český Krumlov
Semináře, workshopy, soutěže
- 6/2011 David Radok – Seminář dílna
HF JAMU – týdenní workshop s Davidem Radokem - 6/2009 Mezinárodní soutěž mladých režisérů – 1. místo
Národní divadlo Brno, příspěvková organizace, Janáčkova opera - 8/2007 Bayreuther Festspiele 2007
– stipendijní studijní program Richard – Wagner – Stipendienstiftung
(Parsifal 13. 8., Tannhäuser 15. 8., Die Meistersinger von Nürnberg 16. 8.)
Překlady oper, texty
- Gioacchino Rossini/Luigi Prividali L’occasione fa il ladro
- Michael Haydn Der Baßgeiger zu Wörgl 10/2010
- Joseph Haydn/(autor libreta neznámý) La canterina 10/2005
- Operní libreta a problematika jejich překladů
(Magisterská diplomová práce) 5/2008 knihovna JAMU, archiv autora - Opera v animovaném filmu
(Bakalářská diplomová práce) 5/2006 knihovna JAMU, archiv autora