NovinkyOpera

TRANSYLVÁNIE ZA HUMNY (v Praze!): Iva Bittová a Ensemble Opera Diversa

24. 10. 2018 v 19.30, Divadlo Komedie, Praga

Hrůza, děs a příšery domácí i z dovozu v prvotřídním balení. A jak praví prastaré upírské přísloví, nikde nejsou příšery takové jako v Transylvánii.

Iva Bittová: My midnight pillow pro hlas/housle, smyčce a tři dechové nástroje. Iva Bittová a komorní orchestr (2018) 

Kurt Schwertsik: Draculas Haus- und Hofmusik. Transylvánská symfonie pro smyčce, op. 18 (1968) 

H K Gruber: Frankenstein!! pro šansoniéra a komorní ansámbl (1976–1977) na dětské říkanky H. C. Artmanna (v překladu Pavla Drábka) 

 

ENSEMBLE OPERA DIVERSA

Gabriela Tardonová, dirigentka

Iva Bittová, performance

Tomáš Hrůza a Sylva Marková, projekce

 

Představení na rozhraní koncertu a divadla.

Projekt přibližující svět za lesem, blízký i vzdálený, podnítil vznik nové skladby Ivy Bittové pro komorní ansámbl. Sedmihradskými motivy rezonuje rozmarná serenáda pro smyčce rakouského skladatele Kurta Schwertsika (*1935).
Hudební oratorium Frankenstein!! rakouského skladatele H. K. Grubera (*1943) s podtitulem Pandemonium je cyklus hravých i dravých básní pro šansoniéra a sedmnáctičlenný ensemble. Letitý záměr uvést cyklus v české premiéře a v původním českém překladu Pavla Drábka dojde jedinečného naplnění v osobě hudebnice Ivy Bittové, která v sobě spojuje nejen nutnou muzikální a paramuzikální expresivitu, ale také osobitý herecký styl. Výsledné provedení bude jedinečnou hudební událostí naší koncertní i divadelní kultury.
Přední rakouský skladatel současnosti H K Gruber zkomponoval hudební pandemonium Frankenstein!! (1976/7) na texty surrealisticko-dadaistického básníka H. C. Artmanna, které hrávě lavírují mezi žánrem surrealistického nonsensu, dětského říkadla, hororu a příběhu superhrdinů. Gruberovo oratorium hrané na klasické i dětské hudební nástroje obývají svérázná zvířata, ale také slečna Dracula, James Bond a Goldfinger, Batman a Robin, pan Superman a samozřejmě i titulní Frankenstein. Hlavní performer tohoto díla musí umět podat celou tuto směsici v její pozoruhodné rozmanitosti – od recitace, přes zaklínadla, skřeky, výkřiky až po nejrůznější styly zpěvu. To vše v těsném spojení s nonsensovou poezií zhudebněných říkanek.

Informace na webu spolupořadatele (Městská divadla pražská)