28. listopadu 2023 v 19:00, Dům umění města Brna
Poslední orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa v letošním roce klade důraz na speciální vztah souboru se slovenským, v Brně žijícím houslovým virtuosem Milanem Paľou. Dlouhodobá spolupráce Diversy s houslistou je tentokrát zdůrazněna nejen v rovině interpretační, ale také autorské – úvodní skladbou koncertu je totiž světová premiéra houslového koncertu Ossth přímo z pera Milana Paľy, čímž večer nabývá ještě větší ojedinělosti. Interpretova dlouhodobá snaha prezentovat dílo ukrajinsko-izraelského skladatele Valentina Bibika se do programu propisuje uvedením Violového koncertu č. 1. Projekt Double Concerto je proto nutné vnímat nejen jako koncertantní završení roku, kdy si soubor připomíná dvacet let od svého oficiálního založení, ale také jako oslavu Paľova interpretačního úsilí. Jako jisté instrumentální intermezzo přitom na koncertě zazní česká premiéra Entr’acte americké skladatelky Caroline Shaw, mj. držitelky Pulitzerovy ceny a Grammy Awards. Celý večer povede slovenský dirigent Marián Lejava, který se souborem navazuje spolupráci po roční odmlce.
Program:
Milan Paľa: Ossth. Koncert pro housle a smyčce (2019) PREMIÉRA
Caroline Shaw: Entr’acte pro smyčce (2011/2014) ČESKÁ PREMIÉRA
Valentin Bibik: Koncert pro violu a komorní orchestr č. 1 (1984)
Účinkující:
Milan Paľa housle, viola
Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek
Marián Lejava dirigent
Vstupné na koncert je dobrovolné.
Milan Paľa (* 1982) je původem slovenský houslista žijící v Brně a jedna z nejvýraznějších postav dnešní hudební scény. Je typem erudovaného a přemýšlivého interpreta, který jde vlastní cestou. Všem skladatelům přisuzuje stejné právo na to, aby jejich hudba zněla, přistupuje k nim s pokorou a odhodláním prokázat účin jejich tvůrčích výpovědí. Zásadní vliv na formování Paľova hudebního projevu měla spolupráce se skladateli, která vyústila ve vznik množství skladeb „šitých“ mu na míru. Jeden z největších impulsů mu dodal umělecký kontakt s významným francouzským varhaníkem a skladatelem Jeanem Guillou. Dnes je Milan Paľa vyhledávaným interpretem nových děl, který má za sebou velké množství premiér skladatelů světových (mj. Guillou, Dusapin, Tüür, Kõrvits, Sirodeau), českých a slovenských (Emmert, Iršai, Lejava, Demoč, Kmiťová ad.). Jeho doménou zůstává hudba 20. a 21. století, kterou prezentuje na prestižních pódiích (ISCM World New Music Days, Muzički Biennale Zagreb, Pražské jaro, Hudební fórum Hradec Králové či bratislavský Melos-Étos) ve spolupráci s dirigenty jako Dennis Russell Davies, Alexander Liebreich, Case Scaglione, Pierre-André Valade, Jakub Hrůša, Juraj Valčuha nebo Marián Lejava. Nebývale rozsáhlá, kvantitativně a obsahově unikátní je Paľova diskografie vydávaná na značce Pavlík Records. V době koronavirové pandemie a s ní související vynuceně omezené koncertní činnosti (2020/2021) Paľa vydal osm alb s hudbou Pascala Dusapina, Samuila Fajnberga, Valentina Bibika, Alfreda Schnittkeho, Leoše Janáčka, Adriána Demoče a Jany Kmiťové, z nichž většinu natočil se svou uměleckou a životní partnerkou, klavíristkou Katarínou Paľovou. Významné postavení v Paľově diskografii zaujímá projekt Cantūs Moraviae, zacílený na tvorbu pro sólové housle nebo violu moravských skladatelů, a album Milanolo se skladbami napsanými pro stejnojmenné pětistrunné housle z Ateliéru Bursík, obohacené o spodní violový registr.
Marián Lejava (* 1976) je slovenský dirigent, skladatel a pedagog. Na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě studoval dirigování u Ondreje Lenárda a skladbu u Vladimíra Bokese. Zúčastnil se mnoha mistrovských kurzů dirigentských (Z. Nagy, G. Herbig, P. Eötvös, I. Fischer) i skladatelských (T. Murail, E. Urbanner, K. Huber, Ch. Wolff). Jako dirigent Lejava v posledních patnácti letech premiéroval více než sto komorních, orchestrálních a scénických skladeb domácích i zahraničních skladatelů, mnohé z nich za jejich úzké, osobní spolupráce (E. Sharp, D. Dramm, I. Matsushita, V. Cordero, početní slovenští autoři a mnozí další). Je hostujícím dirigentem ve Slovenském národním divadle, Slovenské filharmonii, Státní filharmonii Košice a Státní opeře Košice a šéfdirigentem ansámblu Prague Modern. V letech 2005 2007 šéfoval ansámblu Melos-Étos a v letech 1999—2009 vedl soubor Veni Academy. Jako dirigent projel Evropu, Japonsko a Čínu jak s koncertními, tak operními kusy. Lejava se doposud podílel na natáčení více než dvaceti CD převážně současné hudby včetně světových premiér pro Naxos a slovenská vydavatelství. Na albu Chant d’Amour (2006) vyšla jeho vlastní komorní hudba. Bohatá je také Lejavova pedagogická činnost — na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě působí jako učitel dirigování a kompozice, vyučoval také na Filozofické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě, na pražské Akademii múzických umění a Akademii v portugalském Aveiru.
Recenzi od Terezy Opálkové najdete zde.
Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, statutárního města Brna a Ochranného svazu autorského.