Libretista Pavel Drábek, jeden ze zakládajících členů souboru, je autorem libret k cyklu Manželské miniopery. Jak souvisí témata manželství, kjógenu, opery a rady starochů mlaďochům?
Pavle, proč sis v době vzniku libret, jako švarný mlaďoch (kterým jsi v té době jistě byl), vybral právě téma manželství?
Já jsem byl mlaďoch staroch! (I když pravda, já už jsem byl letitý ženáč a dokonce chlebodárce – i když popravdě spíš chlebíčkodárce. A Kyas už byl taky ženáč!) Navíc to měla být rada starochů mlaďochů ještě větším mlaďochům, co teprve strkali hlavu do operních chomoutů!
Libreta minioper Loupežnická nevěsta a Zpívající ženich vycházejí z japonských frašek kjógen. Čím je ti tento žánr blízký?
Já nic, já kjógenář! Za všecko může Hubert Krejčí! Ten ke kjógenu přitáhl půlku českých divadelníků a já jsem se nechal nakazit. Navíc kjógen je velká legrace – akorát jsem si říkal, že by to šlo udělat jinak v našem prostředí, z naší divadelní kultury.
Vzniklo prvně libreto a pak až hudba? Nebo současně? Jak moc do textu zasahoval skladatel Ondřej Kyas?
Ano, prvně libreto, pak až hudba (dokonce o hodně později). Kyas je trpělivý člověk, který své vnitřní emocionální detonace vypouští jen vzácně. Navíc chápe, že někdo tak umanutě paličatý jako já – ztráta času se s takovým člověkem hádat. Navíc Kyas je chytrý člověk: já mu dám libreto a on si ho upraví a seškrtá jak chce, a protože k tomu napsal noty, tak já už do toho nechci moc vrtat. A on má pravdu.
Co říkáš na novou inscenační podobu Manželských minioper v režii Kateřiny Křivánkové, jejíž reprízu jsi viděl na podzim 2021 v Co.Labsu?
Já říkám: Mládí! Ať se vyblbne! Že se to inscenuje znovu po 15 letech, to je skvělé! Připadám si jako Rolling Stones!
Jak se inscenační „reinkarnace“ Manželských minioper “mlaďochům” povedla? Na to se přijďte podívat v pondělí 11. dubna 2022 v 19:30 na Leitnerku (Leitnerova 2, Brno). Budeme se na Vás těšit!